Friday, June 24, 2016

ප්‍රවාහන ප්‍රතිසංවිධානය

මේ වනවිට ලෝකයේ සීග්‍රයෙන් දියුණුවෙමින් පවතින ක්ෂේත්‍ර අතර ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රය ද ප්‍රධාන වේ. එක් ස්ථානයක සිට තවත් ස්ථානයක් වෙත ජීවීන් හා භාණ්ඩ රැගෙනයාම සරලව ප්‍රවාහනය ලෙස ගැනිය හැකිය. ගොඩබිම, ජලය හා ගුවන ඔස්සේ මෙම ප්‍රවාහන කටයුතු ලොව පුරාම මානව අවශ්‍යතා පහසුකරගැනීම සඳහා යොදා ගැනේ. දේශගුණ විපර්යාස මගින් රටක ආර්ථිකයට බලපෑම් එල්ල කළහැකි ප්‍රධාන ක්‍රමයක් වන්නේ ප්‍රවාහන කටයුතු වලට බාධා එල්ල කිරීම ය. එබැවින් දින දින තීව්‍ර වෙමින් එල්ලවන දේශගුණ විපර්යාස අවමවන අකාරයෙන් හා එහි බලපෑම් වලට ඔරොත්තු දෙන ආකාරයෙන් ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රය ප්‍රතිසංවිධානය කිරීම කාලීන අවශ්‍යතාවයකි.

දේශගුණ විපර්යාසය හා ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රය අතර ඇති සබඳතාව දෙයාකාරයකින් විග්‍රහකල හැකිය. දේශගුණ විපර්යාසය උග්‍ර වීමට හේතුවෙන කාබන්ඩයොක්සයිඩ් වැනි හරිතාගාර වායු විමෝචනය සඳහා ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රය කැපී පෙනෙන දායකත්වයක් ලබා දේ. ගෝලීය හරිතාගාර වායු විමෝචනයෙන් සියයට 25 – 30 අතර ප්‍රමාණයකට දායක වන්නේ ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රයයි. එබැවින් දේශගුණ විපර්යාස අවමකර ගැනීම සඳහා හරිතාගාර වායු විමෝචනය අවම කිරීම සඳහා ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රය ප්‍රතිසංවිධානය කිරීම අත්‍යාවශ්‍ය ය. එසේම දේශගුණ විපර්යාසයේ බලපෑම් වලින් ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රයට එල්ලවන බලපෑම හමුවේ ඒම බලපෑම් අවමකර ගැනීමට අවශ්‍ය අනුහුරුවීම් සඳහා ද ප්‍රවාහන ප්‍රතිසංවිධානය අත්‍යාවශ්‍ය ය.

දේශගුණ විපර්යාස හේතුවෙන් ස්වභාවික විපත් ඇතිවීමේ සීග්‍රතාවය ඉහළ ගොස් ඇති අතර ඒවායේ බරපතලබවද ඉහළ යමින් පවතී. ඒ හේතුවෙන් ප්‍රවාහන කටයුතු වලට බාධා ඇතිවේ. ගංවතුර, නායයාම්  හා කන්ඩි කඩාවැටීම මගින් මහා මාර්ග හා දුම්රිය මාර්ග පද්ධති අවහිරවීම නිසා ගොඩබිම ඔස්සේ සිදුකෙරෙන ප්‍රවාහන කටයුතු ඇනහිටීම සිදුවේ. එසේම ගුවන් තොටුපොළ පරිශ්‍ර හා ගුවන්යානා ධාවනපඨ ගංවතුරට නතුවීම නිසා මෙන්ම සුළිසුලං හා කුණාටු තත්ත්ව නිසා ගුවනින් සිදුකෙරෙන ප්‍රවාහන කටයුතු වලටද ගැටළු ඇතිවේ. එසේම මුහුදේ ජල මට්ටම ඉහළ යාමත් සමගම වෙරළ ඛාදනය වීම හා කුණාටු රළ පහරට හසුවීම නිසා වෙරළබඩ ප්‍රදේශ ඔස්සේ දිවෙන මහා මාර්ග හා දුම්රිය මාර්ග වලට බලපෑම් ඇතිවේ. ඒවා ප්‍රතිස්ථාපනය කිරීමට සිදුවීම නිසා රජයට විශාල පිරිවැයක් දැරීමට සිදුවන අතරම එමගින් ඇතිවන ප්‍රමාධයෙන් ප්‍රවාහන සේවාවන්ට බාධා ඇතිවේ. සාගරය ඔස්සේ සිදුකෙරෙන ප්‍රවාහන කටයුතු සඳහා වැදගත් වන වරාය වැනි යටිතල පහසුකම් කෙරෙහිද මුහුදු ජල මට්ටම ඉහළ යාම නිසා උග්‍ර වන වෙරළ ඛාදනයෙන් අහිතකර බලපෑම් එල්ලවේ. එවැනි බලපෑම් රැසකින් තර්ජනයට ලක්වන ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රය දේශගුණ විපර්යාසයේ බලපෑම් වලට ප්‍රතිරෝධී ආකාරයෙන් ප්‍රතිසංවිධානය කිරීම මිනිසාගේ සමාජාර්ථික සංවර්ධනයට අත්‍යාවශ්‍ය ය.

ඊට අමතරව ප්‍රවාහන කටයුතු සඳහා පොසිල ඉන්දන දහනය කිරීම නිසා මහා පරිමාණයෙන් වායු ගෝලයට එක්වන හරිතාගාර වායු ප්‍රමාණය අවම කිරීම සඳහාද ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රයේ අත්‍යාවශ්‍ය ප්‍රතිසංවිධානයන් සිදුකල යුතුව ඇත. ඒ සඳහා පොදු ප්‍රවාහන සේවා ප්‍රවර්ධනය කිරීම කාලීන අවශ්‍යතාවයකි. එක් එක් පුද්ගලයා විසින් තම ප්‍රවාහන කටයුතු සඳහා පුද්ගලික වාහන භාවිත කිරීම මගින් එම වාහන ධාවනය සඳහා පොසිල ඉන්දන දහනය කිරීමට සිදුවීමෙන් විශාල වශයෙන් හරිතාගාර වායූන් වායු ගෝලයට ඇතුල්වීම සිදුවේ. නමුත් දුම්රිය, පොදු මගී ප්‍රවාහන බස් රථ වැනි ප්‍රවාහන මාධ්‍ය ප්‍රවර්ධනය කිරීම මගින් එම තත්ත්වය වලක්වාලීම හැකිවේ. නමුත් ඒ සඳහා අපේ රටේ පොදු මගී ප්‍රවාහන සේවා බරපතල ප්‍රතිසංවිධානයකට ලක් කිරීමට සිදුවේ. මහජනතාවගේ අවශ්‍යතා සැලකිල්ලට ගනිමින්, පාරිභෝගිකයන්ට කාර්යක්ෂම හා සුහද සේවයක් ලැබෙන පරිදි  අපේ රටේ පොදු මගී ප්‍රවාහන සේවා ප්‍රතිසංවිධානය කිරීම මගින් රථවාහන භාවිතය අවම කිරීමට හැකියාව ලැබේ. ඊට සමගාමීව බදු අය කිරීම වැනි ක්‍රම මගින් තනි පුද්ගල රථවාහන භාවිතය අධෛර්යමත් කිරීමට හැකියාව පවතී.

නමුත් එවැනි ප්‍රතිසංවිධානයයන් සිදුකිරීම අපේ රටේ පවතින සමාජාර්ථික හා දේශපාලන තත්ත්වය හමුවේ වැඩි කල් ගතවන කටයුත්තක් විය හැකි බැවින් ඉන්දන කාර්යක්ෂමතාවය වැඩි රථවාහන භාවිතය දිරිගැන්වීම හා ඉලෙක්ට්‍රොනික මෝටර් රථ භාවිතය දිරි ගැන්වීම වැනි කටයුතු කෙරෙහි බලධාරීන්ගේ අවධානය යොමුවිය යුතුය. එසේම මේ වන විට ශ්‍රී ලංකාවේ මහා මාර්ග වල පවතින දැඩි මාර්ග තදබදය හේතුවෙන් රථවාහන වැඩි වෙලාවක් ඉන්දන දහනය කරමින් ක්‍රියාකාරී තත්ත්වයේ මාර්ග වල රඳවාගෙන සිටීමට සිදුවේ. එමගින්ද වැඩි වශයෙන් වායු ගෝලයට හරිතාගාර වායු එකතුවීම සිදුවේ. එම තත්ත්වයන් වලක්වාලීම සඳහා මහා මාර්ග පද්ධති අවශ්‍ය පරිදි පුළුල් කිරීම හෝ මහාමාර්ග වල සංසරණය වන වාහන ප්‍රමාණය අවමි කිරීමට සිදුවේ.


ප්‍රවාහන ප්‍රතිසංවිධානයේදී ගනු ලබන තීන්දු තීරණ ඇතැම් ධනවතුන්ගේ හා බලවතුන්ගේ සැප පහසු ජීවන රටාවට බාධාවක් වීමට පිළිවන. නමුත් මුළුමහත් ලෝක වාසීන්ගේ පැවැත්ම තහවුරු කරගැනීමට නම් දේශගුණ විපර්යාසය අවම කරන හා ඊට අනුහුරුවන ආකාරයෙන් ප්‍රවාහන ක්ෂේත්‍රයේ ප්‍රතිසංවිධානයන්  සිදුකිරීම පමා කල නොහැකිය.

http://www.aithiya.lk/news_view.php?id=1160   

No comments:

Post a Comment